My photo
let these words be my footsteps, i've got a long, long way to go, let these words be my freedom, the heart knows where it goes ;)

Thursday, January 20, 2011

nilai sebuah kemaafan


assalamualaikum semua. I hope you are all in good health. I do not know why I feel to talk about anger and forgiveness today. as a human, we tend to make mistakes. some old saying said "live the life and make mistake". but is it true life is all about mistake again and again and again? it is totally wrong.

dalam kehidupan, kita memang banyak buat silap. takde siapa dapat terlepas dari buat silap. tapi cukup ke luahan kemaafan? tak semudah itu, kan? terpulang pada hati untuk menilai wajarkah sesuatu kesilapan itu dimaafi. buat insan- insan yang pernah aku sakiti, maafkanlah kesilapanku.

"percayalah hidup ini tak akan dapat lari dari melakukan kesilapan. apa yang penting ialah belajar dari kesilapan itu untuk tidak diulangi. nilai kemaafan itu sangat dihargai bagi orang yang mengharapkannya. dengan memaafkan orang lain tidak akan membuat kamu berkecil hati tapi akan menggambarkan ketinggian budi pekerti"

"sebetulnya betapa budiman orang yang meminta maaf, apatah lagi orang yang memaafkan. kerana dosa manusia dengan manusia, manusia sahaja memaafkan. Manusia yang meminta maaf dengan manusia lain, sudah terlepas kewajipannya. urusan memaafkan adalah antara manusia yang dipinta kemaafan dengan Allah SWT, segala-galanya ditanggung oleh manusia yang dipinta kemaafan. kalau berdendam, tiada guna sebab Allah sendiri tak pernah berdendam dengan hambaNya yang melakukan dosa. Allah sendiri ada keterbukaan yang Maha Luas untuk mengampunkan dan memaafkan hambaNya yang sering kali berdosa"

hablum minallah, hablum minannas :)

2 comments:

  1. sy suke bace post nie!!!

    ReplyDelete
  2. hehe..thanks, elly <3
    btw, comel blog elly..so sweet. like a candy :)

    ReplyDelete